استفاده از خستگی سلولهایT  در درمان بهتر دیابت نوع 1، لوپوس و بیماری کرون

یک ژولای 2015- بر اساس یک مطالعه جدید، دانشمندان از فرآیند "خستگی سلول T" جهت کاهش اثرات بیماری های خود ایمنی بهره خواهند جست.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شده است، می تواند به درمانهایی بهتر برای دیابت نوع 1، لوپوس و بیماری کرون منجر شود.

سلول های T از بدن در برابر عفونتها محافظت می کنند،هنگامی که یک مهاجم خارجی وارد بدن می شود، سیستم ایمنی با استفاده از سلول هایT با آنها مبارزه می کند.

با این حال، در برخی موارد، سلول هایT مضر هستند،هنگامیکه سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول های خودی را به عنوان مهاجمان خارجی شناسایی می کند، سلول هایT با حمله به سلولهای خودی به بدن آسیب می رسانند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سلولهای بتا که تولید انسولین در لوزالمعده را بعهده دارند، توسط سلول هایT مورد حمله قرار می گیرند، از جمله سایر بیماری های خود ایمنی می توان به لوپوس و بیماری کرون اشاره کرد.

سلول های T  در سیستم ایمنی بدن اغلب به سربازان مبارز در جنگ با اشغالگران تشبیه می شوندو مثل یک گروه از سربازان، سلول هایT نیز به خصوص بعد از یک مبارزه ی شدید، خسته می شوند.

معمولا خستگی سلول هایT به عنوان یک چیز بد تلقی می شود،در اغلب موارد، خستگی سلولهایT در مبارزه با عفونتها و بیماری های دیگر خلل ایجاد می کند. با این حال، دراین مطالعه ی جدید مشخص گردید که سلول هایT خسته، کمتر قادر هستند به بخشهای سالم بدن که به اشتباه توسط سیستم ایمنی به عنوان دشمن شناسایی شده اند، حمله کنند.

محققان الگوهای روشن و خاموش کردن ژنها در بیماری های خود ایمنی را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که روند مبارزه ی سیستم ایمنی در این بیماریها همانند مبارزه با عفونت ها و سرطان است.اما از آنجایی که سلول هایT خسته کمتر قادر به حمله به بخشهای سالم بدن هستند، نتیجه ی آن یک نوع خفیف از بیماری خود ایمنی خواهد بود.

دکترEoin McKinneyمی گوید: ما می دانیم روشی که بدن ما به عفونتها و بیماری های خود ایمنی پاسخ می دهد در افراد مختلف با هم فرق دارد. به اعتقاد ما این بخشی به دلیل فرآیند شناخته شده ی خستگی سلول Tاست، برای درمان موثر، ما نیاز به پاسخ سلولهای خسته یT در بیماری های خود ایمنی داریم - و بنابراین حمله ی خودایمنی در بدن محدود می شود - و زمانیکه نیاز به مبارزه با مهاجمان ناخواسته، مانند ویروس ها یا سرطان داریم، باید خستگی این سلولها کاهش یابد.

اگر چه این پژوهش در مراحل اولیه ی خود است، اما دارای پتانسیل عظیمی است،با ارزیابی میزان خستگی سلول هایT یک بیمار در زمان تشخیص یک بیماری خود ایمنی، پزشکان می توانند درمان خود را بسیار دقیق تر انجام دهند و نتایج بهتری بدست آورند.

پرفسور اسمیت، سرپرست این مطالعه می گوید: ما اعتقاد داریم که پیامدهای بالینی این مطالعه می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. آزمایشی بر اساس این مفهوم به زودی وارد کلینیک خواهد شد و ما در حال بررسی درمانهای جدید برای بیماریهای خود ایمنی بر اساس دستکاری خستگی سلولهایTهستیم، تمرکز بر خستگی سلولT در سرطان به یک انقلاب در درمان و صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. ما هم اکنون در حال بررسی مسیرهای مشابه ای در بیماریهای خود ایمنی و التهابی برای تعیین نتایج طولانی مدت در بیماران مبتلا به این بیماریها هستیم . از هر ده نفر  یک نفر در طول دوره ی زندگی خود به بیماری های خودایمنی و التهابی مبتلا می شود. نتایج این پژوهش در مجله ی Natureمنتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/t-cell-exhaustion-could-lead-to-better-treatments-for-type-1-diabetes,-lupus-and-crohn%27s-disease-91210222.html